EXT V PRAXI

a

EXT V PRAXI

Je to přesně dva roky, kdy nám přistál email z italské firmy Extreme shox, jestli bychom neměli zájem o spolupráci, a jestli bychom nechtěli značku reprezentovat na českém trhu. Vidina to byla krásná, ale nakonec jsme to rozhodli odmítnout, respektive posunout. Přeci jen vzít si na starosti značku pružení není moc sranda a naše kapacita byla dosti omezená.

Nicméně zůstali jsme v kontaktu, během jedné letní dovolené jsme navštívili EXT fabriku, probrali spoustu věcí, mrkli na výrobu, a nakonec to skončilo objednávkou testovacích tlumičů. Tlumiče jsme vyzkoušeli, prozkoumali a byli jsme z toho mile překvapeni. Ale stále jsme tuto celou myšlenku nechávali uzrát. Zůstával v nás ale pocit, že je to fajn produkt, fajn značka a tak jsme to nutkání koncem minulého roku probudili a vrhli jsme se na to. Od letošního roku tak máme zastoupení této prémiové italské značky odpružení pro ČR a Slovensko. Už teď se těšíme, až sezóna vypukne a budeme vám moct tlumiče představit a ukázat na kopci! 

Již nyní vám můžeme nabídnout pohled našich dvou riderů Miry Křížka a Járy Sijky.

Mira Křížek náš týmový rider a skvělý mechanik se blíž podíval na pružení EXT.

118429461_1591199177714722_3991958800789237189_o fffff

 

EXT STORIA LOK V3 – ENDURO RACING tlumič ihned po vybalení zaujme špičkovým zpracováním, které se dá přirovnat k všem známým komponentům od firmy Hope. Precizní zpracování, pozornost pro detail je vidět na každém dílu, nikde není žádný zbytečný materiál navíc, vše perfektně lícuje. Na každém moderním enduro tlumiči v dnešní době nesmí scházet lock páčka. V hlavní matici, která slouží k přitažení pružiny je „červík“, který zapadá do drážky vedoucí napříč závitu, jeho funkce je jednoduchá leč geniální – zajistit matici proti povolení (už žádné povolování matice za jízdy). Podrobnější zkoumání manuálu odhaluje chytrou technologii označenou jako HBC, jedná se o hydraulický doraz a jejím úkolem je utlumit poslední milimetry zdvihu tlumiče tak, aby i agresivní jezdci „nechodili“ po dorazech. Samozřejmě nechybí (tak jak je již zvykem u moderních tlumičů) technologie LSC-HSC-LSR-Lok čili nastavení pomalé a rychlé komprese, odskoku a již zmíněného „zamykání“ tlumiče. Vše je navíc možné ladit do nekonečna i vnitřně pomocí výměny planžetových podložek různých rozměrů. Ve vyrovnávací nádobě na olej je velmi nízký tlak pro větší citlivost tlumiče. Obsahem balení je i druhá pružina jiné tvrdosti, která umožní přesnější naladění.

fdfdfaaaa

EXT ERA – vidlice, která na první pohled působí obyčejným dojmem, dokonale klame svým tělem. Stejně jako u tlumičů i zde je na každém kroku vidět precizní zpracování. Co zaujme na první pohled je vyztužení spoje v místě napojení sloupku vidlice/korunky, které by mělo zajistit dostatečnou pevnost/tuhost. To hlavní a zároveň i nejdůležitější se skrývá uvnitř vidlice. Dostatečně velká tlumící patrona umožňuje seřízení pomalé/rychle komprese a odskoku, veškeré pohyblivé díly jsou obrobeny tak, aby zajišťovali co nejnižší tření. Nejzajímavější je vzduchová komora, ve které se nachází jednak velkoobjemová negativní komora tak i zajímavější hlavní (pozitivní) komora, která je rozdělena na dvě části - zhruba 2/3 objemu je komora hlavní a 1/3 pomocná. Každá z těchto komor se tlakuje samostatně a jejím úkolem je zajistit individuální nastavení pružení pro každého jezdce, vidlice může být citlivá, mít dostatečnou oporu ve středním zdvihu nebo být progresivní (není potřeba žádných tokenů…..), veškeré díly opracovány/přizpůsobeny pro co největší citlivost. V citlivosti vzduchové komory napomáhá vinutá pružina ukrývající se ve spodní části nohou.

IMG_8395 IMG_8396

 

IMG_8403 IMG_8415

 

Jara Sijka má s pružením EXT už půlroční zkušenost a zatím to vypadá, že mu skvěle padlo do ruky.

DSCF6107

EXT STORIA LOK V3 – ENDURO RACING
Když jsem před 2 roky tenhle tlumič poprvé  jen v rychlosti zkoušel, měl jsem ho nastavený neutrálně. I přes to hned po prvních 3-4 trailech jsem byl překvapený, jak krásně tlumí i sebemenší nerovnosti. Nebyl nijak nastavený na můj styl ježdění, ale i tak jsem se na něm cítil líp, než na svém původním tlumiči. 
Teď už mám na novém kole tlumič nastavený přímo na mě. A musím říct, že to je ještě o poznání jinde. Kolo na zemi drží jak přibité a tlumení je “buttery smooth”! Je to jako jezdit kamenité pasáže s pocitem toho, že jedeš flow hrabanku. Tlumič ti v továrně poskládají a nastaví dle tvojí váhy, rámu a jestli máš flaty nebo spd pedály. 
Jedna z nejzajímavějších věcí byla, že ti prostě noha z pedálu neodskočí - to jsem se snažil pobrat hodně dlouho. Musel jsem si dát 3x sjezdovou v Koutech, abych se utvrdil v tom, že to je fakt perfektně nastavené. Zadní kolo ti v bordelu sedí a projede i těmi nejmenšími nerovnostmi, bez kopání.
K tlumiči ti vždy přijdou 2 pružiny, já si postupem času dal tu tvrdší, protože jezdím víc bordel, kořeny, šutry a dropíky okolo toho 1-2m a tam už ta měkčí dostávala dost nažrat. Z továrny pak už doladíš jen lehce rychlost odskoku a nemusíš si moc dělat hlavu a trápit se. Nastaví ti to fakt líp, než bych čekal. A rozhodně tam je obrovský potenciál si tlumič vytunit do sebemenšího detailu. Kámoši si ze mě dělají srandu, že tomu říkám, že se mi jezdí jako “na obláčku”.
Co se týče tlumení, nemůžu vůbec nic vytknout. Jediné, co by někoho mohlo štvát je, že tlumič není úplně tichý a “odfukuje si” ale to mě osobně je jedno.

DSCF6060

EXT ERA
Když bych chtěl ve stručnosti popsal tuhle vidlici, tak bych řekl super nastavitelná a chytrá. Jenže více nastavitelná znamená taky i složitěji - s nastavením jsem už potřeboval pomoc Miry Křížka, který se fakt vyzná. Vidlice má totiž 2 pozitivní komory, které se kombinují foukáním PSI do každé z nich, negativní komoru, plus má ještě pružinu na dorazu. Na to já jsem opravu krátkej.
Celý den s Mirou na kole a vidlici jsme nastavili přesně jak mi to vyhovuje. Grip je neuvěřitelnej, kopíruje i ty nejmenší kořeny nebo volné kameny a je dost citlivá. Osobně mi přijde, když dáš kamen na hranu, tak ten chod je jakoby jsi přejel oblej kámen, necítím tam ten ostrý náraz. Skvělé je, že při šlapání do kopce se vidlice nezanořuje a drží, ale pokud přejedeš nerovnost, tak krásně zajede. Kluzáky mají stejnej chod jak kashima. Já jsem si na svojí váhu musel přifouknout víc, než EXT uvádí továrně. Na dropech, jsem zatím ještě nezažil dorazové “cvaknutí” a to se mi stávalo často.
Vidlice rozhodně stojí dost peněz, to nepopírám, ale zároveň s čistým svědomím můžu říct, že ta cena má svůj důvod. V krabici najdeš ještě olej na mazání kluzáku a pumpičku.
Já hlavně jezdím bordel, dropy a rozbité surové traily… Proto nemůžu hodnotit tlumení na skocích a flow, to by nebylo úplně objektivní.

DSCF6151 DSCF6156

 

DSCF0004 

Závěrem

Během roku budeme přinášet více informací, novinek a tipů ohledně značky EXT. Plánujeme testovací akci, kde bude možné si pružení vyzkoušet v praxi. No a pokud byste měli nějaké dotazy či zájem objednat, neváhejte nás kontaktovat. U tlumičů je dodání cca 2-4 týdny, u vidlic trochu déle.